post-image

معرفی انواع کوره آجر پزی

یکی از مصالح ضروری ساختمان آجر است که با توجه به نوع آن روش های تولیدی متفاوتی دارد. اما آنچه که در همه ی آجر های یکسان است ماده ی اولیه ای به نام خشت است که با ترکیب دیگر مواد در کوره های آجر پزی ساخته می شود. کوره آجر پزی انواع مختلفی دارد که در ادامه شرح داده می شود.

پخت آجر:

همان گونه که قبلا اشاره کردیم، مراحل اولیه تولید هر آجر از جمله آجر نسوز کوره، آجر شاموتی و... یکسان است. تنها تفاوت در موادی است که به آن ها اضافه می شود به عنوان مثال مواد افزوده شده برای تهیه ی آجر نسوز با آجر نما متفاوت است. کوره آجر پزی چیست؟ قدمت کوره های آجر پزی سنتی که به آن کوره های دستی یا فشاری نیز می گوند به چند هزار سال می رسد، که در آن تمامی مراحل تولید آجر از جمله درست کردن گل، قالب گیری و پخت و.... با دست صورت می گیرد. اما در عصر حاضر مراحل آماده سازی آجر در کارخانجات تولید آجر و با دستگاه های به روز ساخته می شود.

انواع کوره آجر پزی:

  1- کوره تنوره ای: کوره تنوره ای یا همان کوره آتش و آجر ثابت، یک فضای کوتاه و گشادی است. با عبور هوا و دود به داخل کوره خشت پخته میشود.یکی از معایبی که این تنوره دارد اتلاف زیاد انرژی است، زیرا در این روش برای خشک کردن خشت ها سر تنوره را باز می گذارند که سبب هدر رفتن انرژی می شود. 2- کوره هوفمان: کوره هوفمان یا همان کوره ای با آتش رونده و آجر ثابت است که در اشکال مختلفی مانند حلقه ای ، دایره ای ، اره ای و...موجود هستند.   کوره آجر پزی هوفمان   3- کوره تونلی: یکی از مدرن ترین سبک های کوره آجرپزی همین مدل است که بر خلاف دو مدل قبلی اتلاف انرژی کمی دارد.در این روش آجرهایی که داخل یک واگن هستند از درون تونل رد می شوند که سه مرحله متفاوت را طی می کنند تا آجر پخته شود. در این کوره ها مرکز اصلی گرما، دیوار های درونی تونل هستند، که تا رسیدن به هسته ی اصلی تونل آجر ها نیم پز می شوند و در آخر تونل آجر ها سرد می شود. اما هزینه ی ساخت این کوره بسیار بالا است.