post-image

آجر شاموتی و نکات خرید آن

امروزه استفاده از آجر در ساخت و ساز بیرونی ساختمان و حتی تزیین داخلی آن نیز کاربرد بسیاری دارد. استفاده از نماهای آجری روز به روز محبوبیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. یکی از سبک هایی که در این زمینه از محبوبیت بالایی برخوردار است، آجر نسوز شاموتی است که مزیت های بیشماری دارد.

 

آجر شاموتی چیست؟

آجر نسوز شاموتی از خاک رس، مواد نسوز ، کائولن و... تولید شده است. که میزان مرغوبیت خاک رس استفاده شده در تولید آن میزان کیفیت این محصول را مشخص می کند. شاموت در واقع یک کلمه ی آلمانی است که به مواد به کار رفته شده در تولید آجر نسوز شاموتی اشاره دارد. خاکی که مقدار زیادی اکسید آلومینیوم و سیلیکات کلسیم داشته باشد برای آجرسازی بسیار مناسب است. خاک رس باکیفیت پولکی شکل و اندازه ذرات آن تا 2 میکرون و دارای خاصیت جذب آب و چسبندگی است. خاک رس استفاده شده در آجر شاموتی نقطه ذوب کمتر از 1250 در جه سانتی گراد دارد.

 

دسته بندی آجر نسوز شاموتی:

اجر شاموتی جزئی از آجرهای دیرگداز است که رنگ بندی و تنوع بیشماری دارد. طیف رنگی این محصول شامل رنگ کرمی کم رنگ تا قهوه ای می باشد، که هم به صورت تک رنگ و هک ترکیبی در بازار موجود است. به طور کلی آجرنما شاموتی به سه دسته ی کلی تقسیم می شود:

  • پرس نیمه خشک
  • پرس خشک
  • پرس پلاستیکی

آجر نسوز شاموتی در کارخانه درنما

ویژگی های متمایز آجر شاموتی

یکی از انواع آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان های امروزی، اجر شاموتی است. این آجر به دلیل ترکیب خاص موادی که در تهیه آن استفاده شده، به این نام معروف است که نامی آلمانی است. بیشترین و اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این آجر، خاک رس است که کیفیت رس استفاده شده در کیفیت نهایی آجر نیز بسیار تعیین کننده است. از جمله مواد مهم دیگر موجود در آجر شاموتی، خاک نسوز است که باعث مقاومت بالای آن در برابر آتش می شود. بسته به مقدار و کیفیت این خاک، اجر شاموتی می تواند دمایی بین 1250 تا 1500 درجه سلسیوس را تحمل کند. اگرچه به اصطلاح به این آجر، نسوز گفته می شود، ولی بایستی توجه کرد که دمای آتش می تواند بسیار بالاتر از 1500 درجه برود و بنابراین بهتر است از عنوان آجر دیرگداز استفاده کرد. سایر مواد موجود در آجر نسوز شاموتی عبارتند از انواع اکسیدهای فلزی همچون اکسید سیلیسیوم و اکسید آلومینیوم که بیشترین اکسیدهای تشکیل دهنده این آجر هستند و همچنین سایر اکسیدها شامل اکسید‌های کلسیم، سدیم، تیتانیوم، پتاسیم، منیزیم و آهن. از دیگر ویژگی های این آجرها رنگ ها و طرح های مختلف آنها است که باعث شده تا به عنوان آجری زینتی در نمای ساختمان ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع و کاربرد آجر شاموتی

این نوع از آجر کاربردهای متنوعی دارد که به دلیل دیرگداز بودن، در کوره های ذوب آهن، کوره سیمان، کوره های ریخته گری فولاد، کوره پخت کک و همچنین در صنعت شیشه کاربرد دارد. علاوه بر صنعت، آجر شاموتی در ساختمان سازی نیز استفاده می شود. دیواره داخلی شومینه و نمای بیرونی آن معمولا از اجر نسوز شاموتی است. همانطور که قبلا هم اشاره شد، به دلیل زیبایی رنگ ها و طرح های آن، استفاده این آجر به عنوان نمای ساختمان های مسکونی نیز رواج پیدا کرده است. آجر نما نسوز شاموتی، به نسبت نمای سنگی، از ایمنی بالاتری در حین نصب و بعد از آن برخوردار است و همچنین عایق سرما و گرما است که برای ساختمان های مسکونی مزیت مهمی است. از دیگر مزایای اجر نما نسوز شاموتی، قیمت مناسب آنها در مقابل بسیاری از نماهای دیگر است. علاوه بر این، آجر شاموتی در سایزهای مختلف (عرض از 5.5 تا 20 سانتی متر و طول از 10 تا 70 سانتی متر) و در بیش از 30 رنگ متنوع در بازار موجود است.

بهترین نوع آجر شاموتی:

باید بدانید که نام دیگر آجر شاموتی، " آجر آلومینیایی" است.پس در نتیجه هرچقدر که در تولید این محصول اکسید آلومینیوم بیشتری به کار رود یعنی از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. راه های شناخت آجر شاموتی باکیفیت: 1- یکی از راه هایی که از طریق آن می توانید به کیفیت آجر نسوز شاموتی آگاه شوید این است که، سطح داخلی و خارجی آجر باید کاملاً یکدست و شفاف باشد. اگر در این دو سطح تغییر رنگی را مشاهده کردید یعنی آجر آلومینیایی از کیفیت خوبی برخوردار نیست. 2- برای شناخت محصول با کیفیت این است که تحت هیچ شرایطی دارای شکستگی و ترک نمی باشد. اگر آجری ترک و یا خطوط شکستگی داشت نشان بر ناسالم بودن آن دارد. 3- آجرباکیفیت، آجری است که به اصطلاح نریزد یعنی به راحی با دست خم، شکسته و لب پر نمی شود.چراکه تحمل حرارتی این محصول 1400 درجه سانتیگراد می باشد. 4- آجر شاموتی بی کیفیت در آن نشانی از تاب و خمیدگی دیده می شود. باید بدانید که حداکثر خمیدگی محصول شاموتی با کیفیت کمتر از 1 میلی متر است.

قیمت آجر شاموتی:

برای ساخت یک ساختمان یاشکوه و زیبا قطعاً نیاز به صرف هزینه و پیش بینی قیمت دارید، و با توجه به سلیقه یک نما متناسب با بودجه خود انتخاب نمایید. اجر های شاموتی دارای قیمت های مختلفی هستند که دست شما برای انتخاب آن باز می باشد. اما اگر بدنبال آجرشاموتی برای ساختمان خود هستید که با کیفیت تضمینی باشد ما به شما آجرهای شاموتی تولید شده در کارخانه درنما را پیشنهاد می کنیم. رنگ های آن: انواع اجر شاموتی در رنگ‌های آجر نسوز زرد رنگ، پرتقالی رنگ و نارنجی رنگ تولید می‌شوند که این رنگ‌ها بصورت ۸ طیف رنگی مختلف می‌باشند. شکل ظاهری انواع آجرشاموتی به صورت پراکنده دارای دانه‌های مشکی رنگ که از اکسید آهن به وجود آمده است تشکیل شده است. در نهایت با توجه به مطالب کلیدی و مهمی که در رابطه با تحلیل و بررسی انواع ویژگی ها و کاربرد های  آجر نسوز شاموتی خدمت شما به طور کامل بیان کردیم؛ شما می توانید با مراجعه به سایت کارخانه آجر و آجرنما در نما، آجر مورد نظر خود را از این فروشگاه در شهر اصفهان با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی نیز تهیه کنید و از این محصول برای برای چیدن دیواره، کف و سقف انواع کوره ،علاوه بر کوره به عنوان آجر نما شاموتی نیز استفاده کنید.