post-image

آجر قزاقی قدیمی ترین نوع آجر در ایران

یکی از قدیمی ترین نوع آجر در صنعت ساخت و ساز ، آجر قزاقی می باشد که در انواع معماری بخصوص در معماری سنتی کاربرد بسیاری از گذشته تا کنون دارد.برای آن که با تاریخچه و ویژگی های این سبک آجر بیشتر آشنا شوید در ادامه به طور کامل شرح داده شده است.

تاریخچه آجر قزاقی:

با ورود قزاق ها به ایران و ساخت سرباز خانه ها به دست قزاق ها، آجر قزاقی نیز به این نام شهرت پیدا کرد . این سبک از آجر در دوره ساسانیان بسیار پر کاربرد بوده است به طوری که اکثر ساختمان هایی در آن دوره ساخته شده است سبک های مختلف این محصول  در بنای آن ها کاملا مشهود است. از نمونه ی این بناهای تاریخی می توان به طاق کسری،مسجد جامع اصفهان،گنبد کاووس،پل دختر،مسجد جامع یزد و ... اشاره کرد. [caption id="attachment_25175" align="aligncenter" width="1024"]آجر قزاقی قدیمی ترین نوع آجر -کارخانه درنما "طاق کسری"[/caption]

طرز ساخت آجر قزاقی:

از معروف ترین آجر سنتی دست ساز آجر قزاقی است که امروزه حتی در نماهای مدرن نیز کاربرد فراوانی دارند.به این سبک از اجرها ، آجر ختایی یا نطامی نیز می گویند. این محصول به صورت دستی و سنتی تهیه می شود.به صورتی که ابتدا خاک را به شکل خاک گل (خشت) تهیه می نمایند و بعد آن ها را درون قالب های چوبی شکل قرار می دهند. پس از آن قالب ها را درون کوره می گذارند تا خشت ها پخته شوند ومیزان پختگی و حرارت کوره رنگ این آجر ها را مشخص می کند. معرفی انواع آن: این سبک از محصولات معمولا به شکل توپر تولید می شوند که پر کاربردترین آن ، اجر توپر مکعب مستطیلی شکل است. اندازه و سایز آن 5/5*20 و ضخامت 10و 5/7 و 3/5 سانتی متر .محصول معروف دیگر آجر توپر مکعب مربعی به ابعاد 20*20 با ضخامت 4/5 سانتی متر تولید می شود.با وجود این که این سبک از اجر قدیمی و سنتی است اما همچنان در بازار طرفداران زیادی دارد که در نمای سنتی ، کف سازی، محوطه سازی مانند باغ و رستوران و ... بسیار پرکارد برد است. ابعاد و قیمت آجر قزاقی   مزایا آجر قزاقی: عدم شوره ثابت ماندن رنگ مقاومت در برابر شرایط جوی نامناسب نگهداری آسان و راحت عایق سرمایشی و گرمایشی مناسب قیمت آجر قزاقی: این سبک از محصول با توجه به ابعاد و اندازه های مختلفی که دارند قیمت متفاوتی دارد پس جهت اطلاع از قیمت آجر قزاقی با کارخانه درنما تماس بگیرید.